Paragrafen

5. Bedrijfsvoering

In het jaar 2021 hebben de volgende ontwikkelingen plaats gevonden op het gebied van personeel en organisatie:

Aandacht voor veiligheid, gezondheid en welzijn is een constante binnen ons personeelsbeleid. Met het hiervoor beschikbare budget Arbeidsomstandigheden van € 78.000 zijn in 2021 de volgende activiteiten uitgevoerd:

  • Begeleiding door Arbo-professionals zoals bedrijfsarts, bedrijfsmaatschappelijk werk, arbeidspsycholoog en -hygiënist;
  • Aanschaf ergonomische accessoires zoals beeldschermbrillen, muizen, stoelen, tafels;
  • Activiteiten in het kader van vitaliteit (Slag om Norg);
  • Onderzoeken (check getroffen coronamaatregelen, beleving werken in coronatijd);
  • Re-integratietrajecten;
  • Risico-inventarisatie en -evaluatie.

Terugkijkend op 2021 hadden we ons voorgenomen iedere medewerker het goede gesprek te laten voeren met zijn of haar leidinggevenden. Dit gesprek gaat over de inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling van de medewerker en biedt zicht op zijn competenties en talenten. Door het vele thuiswerken is dat niet van de grond gekomen. Er is over 2020 en 2021 met zo’n 56% van de medewerkers een eerste goede gesprek gevoerd. Daarmee is ook ons tweede voornemen om op basis hiervan een traject van strategische personeelsplanning te starten in het gedrang gekomen. Samen met het uitwerken van een eigen arbeidsmarktbeleid zullen deze activiteiten nu in 2022 worden opgepakt.

Aan het eind van 2020 telde de gemeente 373 medewerkers die 327,30 formatieplaatsen bezetten. Aan het eind van 2021 zijn de cijfers resp. 370 medewerkers op 325,32 fte. 42% daarvan werkt in deeltijd. In 2021 komt de gemiddelde leeftijd op 49,6. In drie jaar tijd is de gemiddelde leeftijd met bijna 1 jaar gestegen. 56% van ons personeel is inmiddels 50+.

Met enige vertraging vanwege Corona is in 2021 de Risico-inventarisatie en-evaluatie (RI&E) bij de buiten- en binnendienst afgerond. Uit de rapportage blijkt enerzijds dat wij al veel hebben gedaan om de arbeidsomstandigheden voor onze medewerkers te optimaliseren en anderzijds dat er nog diverse aandachtspunten gesignaleerd zijn waarop actie moet worden ondernomen. Inmiddels is een plan van aanpak opgesteld dat de komende tijd uitgevoerd zal worden. De prioriteit ligt bij

  1. het aandacht geven aan het voorkomen van werkdruk,
  2. het afhandelen van aandachtspunten in de categorie ‘risico hoog’ die vooral betrekking hebben op brandpreventie;
  3. het aanstellen van een preventiemedewerker.

Met de komst van een preventiemedewerker kunnen wij naar verwachting voorzien in de behoefte aan iemand met voldoende tijd en specifieke vakkennis die zich gericht gaat bezighouden met alle Arbo gerelateerde onderwerpen die spelen in onze organisatie.

Het verzuimpercentage is in 2021 verder gestegen naar 8,1%. Ook nu is het vooral het langdurig verzuim (langer dan zes weken) dat de hoogte van het verzuimpercentage bepaalt. Het aantal meldingen per medewerker loopt terug (0,63 per medewerker) en het percentage nulverzuimers blijft nagenoeg gelijk (56% of 206 medewerkers). Jaarlijks analyseren we de verzuimcijfers via gesprekken met leidinggevenden. De aanbevelingen die daaruit voortvloeien konden in 2021 maar deels worden opgevolgd als gevolg van corona.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2022 16:45:42 met de export van 07/08/2022 16:40:41