Paragrafen

5. Bedrijfsvoering

In het jaar 2021 hebben de volgende ontwikkelingen plaats gevonden op het gebied van communicatie:

Vanwege de pandemie en het niet fysiek naar het gemeentehuis kunnen komen werd besloten het project Begrijpelijk Schrijven te parkeren en tot nader orde uit te stellen. Dat betekende dat (nieuwe) medewerkers geen trainingen konden volgen om hun bewust te maken van het communiceren op B1 niveau, waardoor medewerkers teksten begrijpelijker kunnen maken.

Toen de pandemie vorig jaar ontstond had communicatie veel tijd gestoken in de in- en externe communicatie, waarbij gedacht moet worden aan o.a. advies geven in het gemeentelijke corona crisisteam, we maakten deel uit van het Noordenveldse corona-informatieteam, werkten nauw samen met en in opdracht van de Veiligheidsregio Drenthe en zorgden voor allerhande communicatie-uitingen. In 2021 nam deze inspanning wat af wat ertoe leidde dat we minder frequent en intensief in overleg waren met genoemde organisaties.

De bestaande huisstijl is dit jaar door onze grafische ontwerper verder doorontwikkeld en hij heeft meerdere zaken kunnen realiseren. Op de achtergrond wordt gewerkt aan een huisstijl 2.0. De aanleiding is dat vanuit verplichtingen van de Rijksoverheid al onze uitingen moeten voldoen aan (digitale) toegankelijkheid. Concreet betekent dit dat het Noordenveld logo en de huisstijl kleuren en lettertypen moeten voldoen aan o.a. vastgestelde contrastnormen. Helaas voldoet het huidige logo daar niet aan en daarom zal dit logo op termijn moeten worden aangepast. Vervolgens zal deze wijziging doorgevoerd moeten worden in alle bestaande en nieuwe uitingen.

Eveneens is de website www.duurzaamnoordenveld.nu gelanceerd, waarin communicatie een bijdrage heeft geleverd in de basisvormgeving. Tevens zijn drukwerk- en digitale formats ontwikkeld, die qua vormgeving goed bij deze website aansluiten.

Voor de diverse spreekkamers (bij de ontvangsthal) zijn herkenbare wandontwerpen gemaakt in de huisstijl van Noordenveld op basis van natuurfoto’s uit de omgeving. Ook is goed om te merken dat de onlangs ontwikkelde formats ‘werken’. Collega’s weten ze te vinden en ze worden goed gebruikt. Hierdoor is de look & feel van gemeente Noordenveld steeds meer eenduidig en vooral ook herkenbaar aanwezig.

In 2021 waren we actief betrokken bij de landelijke verkiezingen. Er waren allerlei bijzondere/afwijkende manieren van stemmen mogelijk (gemaakt) vanwege de geldende coronamaatregelen. Daarom was duidelijke en tijdige communicatie heel belangrijk. Dit deden we via verschillende media. Eén van de meest in het oog springende nieuwe manieren van stemmen was het drive-in stembureaus. Stemmen vanuit je auto dus. Deze stembureaus waren te vinden in Norg, Peize en Roden en kregen veel media-aandacht.

In 2021 lanceerden wij de website www.duurzaamnoordenveld.nu . Een platform voor gemeente, inwoners, wijk-, buurt- en dorpsverenigingen, ondernemers om op de hoogte te blijven van duurzame ontwikkelingen in Noordenveld, duurzame initiatieven te ontplooien, vraag en aanbod op het gebied van duurzaamheid met elkaar te combineren en informatie te delen. Een mooi middel om samen met onze inwoners en ondernemers onze duurzame doelstellingen te behalen.

Deze pagina is gebouwd op 07/08/2022 16:45:42 met de export van 07/08/2022 16:40:41